Strona głównaEsejRodziceTYGODNIK NR 10 (260)

Esej nr 9 - Ruch w szkole Wierchy i jego znaczenie dla rozwoju Chłopców

Esej w Tygodniku (część 9)

Ruch w szkole Wierchy i jego znaczenie dla rozwoju Chłopców
 
Na wielu szkoleniach Sternika dowiadujemy się, że do prawidłowego rozwoju dziecka potrzebne są: sen, jedzenie oraz ruch. Jako absolwent krakowskiego AWF- u i wieloletni nauczyciel wychowania fizycznego postaram się wskazać argumenty, które potwierdzają ważność ruchu u dzieci (szczególnie w szkole, w której uczą się tylko chłopcy).

1. Wzmocnienie ciała i lepsza koordynacja ruchowa.

Sport u dzieci wzmacnia całe ciało, dzięki czemu rozwijające się dopiero mięśnie stanowią lepszą ochronę stawów i kręgosłupa przed urazami. Ponadto ruch od najmłodszych lat pomaga zdobyć odpowiednią koordynację, która u maluchów jest cechą nabytą. Sport dotlenia organizm, wzmacnia kości i oczywiście poprawia wydolność całego organizmu.
2. Poprawa metabolizmu i zapobieganie otyłości.
Zachodni trend na dzieci cierpiące na otyłość już jakiś czas temu dotarł do naszego kraju. Nie ma się czemu dziwić, jeśli maluchy więcej czasu spędzają przed komputerem lub w pozycji siedzącej niż na uprawianiu sportów. Aktywność fizyczna pomaga w utrzymaniu prawidłowej wagi ciała i zmniejsza chęć do spożywania niezdrowych produktów. Przy okazji poprawia przemianę materii, która w znacznym stopniu może odpowiadać za otyłość.

3. Zapobieganie chorobom i hartowanie ciała.
Sport na świeżym powietrzu pomaga w prawidłowym wykształceniu się układu odpornościowego u dziecka. Dzięki temu, że będzie ono miało możliwość biegania, jazdy na rowerze czy nawet spaceru poza domem, wzrośnie jego odporność na infekcje. Ruch na świeżym powietrzu poprawia również reakcję organizmu na zmienną temperaturę i nawilża błony śluzowe dróg oddechowych.

4. Pomoc w uniknięciu wad postawy.

Na wady postawy cierpią zarówno dorośli jak i dzieci, jednak powszechność tego zjawiska nie oznacza wcale, że trzeba się z nim pogodzić. Regularne uprawianie sportu od najmłodszych lat pomaga budować doświadczenia sensomotoryczne u dzieci, dzięki czemu młody organizm łatwiej adaptuje się do zmiennego środowiska. Ruch połączony z odpowiednim odżywianiem minimalizuje ryzyko wad postawy.

5. Kształtowanie wytrwałości i zdrowej rywalizacji.

W sporcie nic nie przychodzi od razu, dlatego dzięki niemu dziecko uczy się, że dopiero po czasie może osiągnąć swój zamierzony cel – czy będzie nim trafne odbijanie piłki tenisowej lub bezwypadkowa jazda na rowerze. Aktywność fizyczna jest wspaniałą metodą na budowanie charakteru, gdyż cenne lekcje zdobyte na polu sportowym będą przekładały się również na inne dziedziny życia. Jeśli dziecko lubi rywalizację, sport nauczy go tego, że warto walczyć o swoje, ale często wygrywają lepsi i należy się z tym faktem jak najszybciej pogodzić.


6. Poprawa zdolności uczenia się.

Jak wykazują badania specjalistów, sport wraz ze zdrowym odżywianiem wpływa na rozwój nowych sieci neuronowych, które poprawiają zdolność nauki i koncentracji u dziecka. Dzięki temu maluch szybciej podejmuje decyzje, jest wytrwały i bardziej rozwinięty na tle swoich rówieśników.

7. Wyciszenie się.

Większość dzieci jest bardzo ruchliwa i jest to ich naturalna cecha, którą należy wykorzystać zamiast tłumić. Każdy młody człowiek potrzebuje aktywności fizycznej, która może być doskonałym ujściem nagromadzonej energii. W przypadku bardzo energicznego dziecka warto wykorzystać sport jako uniwersalną metodę na wyciszenie.

8. Uczenie właściwych wartości.

Sport w przypadku starszych dzieci uczy wielu wartości, które trudno wpoić wyłącznie dzięki rozmowie. Nie chodzi tylko o wspomnianą wcześniej wytrwałość, ale również o uczciwość, szacunek do siebie i dla innych osób czy umiejętność działania zespołowego. Sport rozwija ambicję i potrzebę dążenia do celu, szczególnie jeśli wkładany wysiłek przynosi oczekiwane rezultaty.

9. Umacnianie więzi między rodziną i rówieśnikami.

Aktywność fizyczna jest świetnym pomysłem na umocnienie więzi rodzinnych oraz poprawę relacji z rówieśnikami. Sport łączy pokolenia, dlatego jeśli trudno znaleźć nam język z naszą latoroślą, możemy połączyć siły np. na boisku lub zagrać przeciwko sobie w badmintona. Często sama nauka danej aktywności jest sposobem na poprawę zaufania między rodzicem a dzieckiem (np. nauka pływania lub sporty ekstremalne w starszym wieku).

10. Podwaliny przyszłej kariery sportowej.

Sport poza pozytywnym wpływem na psychikę i ciało, jest również metodą na dorosłe życie. Dzieci, które kochają aktywność i cechują się ponadprzeciętnymi zdolnościami, mogą zostać w przyszłości znanymi sportowcami. Wielu mistrzów i zdobywców medali zaczynało swoją drogę sportową w bardzo młodym wieku, dzięki temu zajmują się teraz tym, co sprawia im największą przyjemność.

Szkoła Wierchy ma świadomość tego jak ważny jest ruch dla chłopców, dlatego też powstał projekt „Szkoła w ruchu” w ramach, którego organizujemy dni sportu, wyjścia klasowe, zajęcia i przerwy na zewnątrz oraz inne aktywności ruchowe pomagające naszym uczniom w rozładowaniu nagromadzonej energii.

Mgr Piotr Dobaj, nauczyciel WF, trener

Kalendarz

loader

Użytkownicy

Odwiedza nas 25 gości oraz 0 użytkowników.

Logowanie



 
 

Napisz do nas

Jeśli masz jakiekolwiek pytania napisz do nas na adres

lukasz.smola@krakow.sternik.edu.pl

lub skorzystaj z formularza kontaktowego w dziale kontakt.

Kontakt

WIERCHY Szkoła Podstawowa
Fundacji Sternik-Kraków

ul. Radzikowskiego 52,

31-315 Kraków

tel.: 12 623 76 24